Ο πρώτος κανόνας και το πρώτο μάθημα στο Interior Design αφορά τη συμμετρία του χώρου που διακοσμούμε.
Αυτό σημαίνει πως ότι τοποθετούμε σε ένα χώρο αποτελεί μία συμμετρική σύνθεση, αρχιτεκτονικών στοιχείων, επίπλων και διακοσμητικών αντικειμένων τα οποία βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία μεταξύ τους.
Η κρεβατοκάμαρα για παράδειγμα αποτελεί τον Νο 1 χώρο στον οποίο εφαρμόζεται η αρχή της συμμετρίας, ένα κρεβάτι στο κέντρο, δύο όμοια κομοδίνα δεξιά και αριστερά, μαζί με δύο όμοια φωτιστικά.
Αντίστοιχα σε ένα σαλόνι, το τζάκι κεντράρετε, όπως το τραπέζι του καφέ που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του, μαζί με τον καναπέ, που είτε κεντράρετε αντικριστά στο τζάκι, είτε τοποθετούνται δύο όμοιοι καναπέδες δεξιά και αριστερά με κεντρικό θέμα το τζάκι και το τραπεζάκι που βρίσκεται ανάμεσά τους. Όποια και αν είναι η επιλογή, η τοποθέτηση γίνεται σε απόλυτη συμμετρία και αρμονία με τον χώρο, τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του, τα έπιπλα και τα διακοσμητικά στοιχεία που μοιάζουν σαν να ισορροπούν μία ζυγαριά ακριβώς στο κέντρο της, δηλαδή, ότι έχουμε από την μία πλευρά, τοποθετούμε όμοια και στην απέναντι.
Η συμμετρία μέσα σε ένα χώρο είναι σημαντική, ωστόσο όταν ακολουθείτε κατά γράμμα χάνεται το ενδιαφέρον και στο τέλος ο χώρος φαίνεται και είναι βαρετός.
Σε αυτό το σημείο λοιπόν, έρχεται η πολύτιμη ασυμμετρία που δημιουργείται είτε μέσα από το design κάποιον επίπλων, είτε τη δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι διακόπτοντας την μονοτονία.
Τα έπιπλα με ασύμμετρο σχεδιασμό έχουν ιδιαίτερη αξία γιατί κάνουν τον χώρο του σπιτιού πιο ιδιαίτερο και ενδιαφέρον χωρίς να καταβάλουμε εμείς κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια. Άρα αποτελούν μία εύκολη λύση που θα δώσει εκκεντρική διάθεση σε όποιον χώρο και αν τα τοποθετήσουμε, διατηρώντας το ενδιαφέρον μέσα στο χώρο και υπογραμμίζοντας το προσωπικό μας γούστο που δεν φεύγει ποτέ από την μόδα γιατί απλά είναι διαχρονικό.
Η αναίρεση της συμμετρίας στη διακόσμηση ενός εσωτερικού χώρου είναι μία σταδιακή και μελετημένη διαδικασία, η οποία δεν έχει σαν στόχο το χάος αλλά την χρυσή τομή.
Αυτή η χρυσή τομή επιτυγχάνεται όταν η ροή της διακόσμησης και το αποτέλεσμα, αναδύει μέσα μας το συναίσθημα της χαλάρωσης.
Για παράδειγμα, τα διακοσμητικά αντικείμενα που τοποθετούμε πάνω σε έναν μπουφέ δεν χρειάζεται να δημιουργούν την εικόνα της απόλυτης τάξης και συμμετρίας ή της απόλυτης αταξίας. Αντίθετα μία μελετημένη και επιτηδευμένα ασύμμετρη παρουσίαση του επίπλου σε σχέση με τον καθρέφτη και τα διακοσμητικά στοιχεία που έχει πάνω του, ίσως είναι ο απόλυτος στόχος και προορισμός μας.
Υπάρχουν πολύ τρόποι να αναδείξουμε τον ιδιαίτερο χώρο του σπιτιού μας, άλλοτε με πιο minimal και άλλοτε με πιο έντονη πλουραλιστική διάθεση, αυτό που έχει σημασία και κάνει πάντα τη διαφορά είναι η έμπνευση και η φαντασία μας.
Έτσι, η συμμετρία μέσα σε έναν χώρο μπορεί να αφορά τη διάταξη των επίπλων μέσα σε αυτή, όταν όμως προχωράμε στα διακοσμητικά αντικείμενα, η συμμετρία πρέπει να αναιρείται, τόσο όσο χρειάζεται για να δημιουργήσουμε έναν χώρο μέσα στο οποίον θα μπορούμε να χαλαρώσουμε και να εκφραστούμε.